lördag 8 september 2007

Moses

Det börjar närma sig Mos Dag och därmed även Mosfest. Jag tänkte att jag med jämna mellanrum publicerar förra årets (och kanske även tidigare års) mosblogginlägg. Jag börjar så som sig bör med "Historien bakom Mos Dag".
Enjoy!

För sju år sedan var jag och Mattias på vad som fortfarande refereas till som "Glitterfesten". Vi var sjukt snygga, han med korsett och lång svart kjol. Jag med en alldeles för kort guld/koppar-glittrig klänning. Vi blev väldigt fulla. Festen gick av stapeln på vasagatan, fram på natten traskade vi upp till vasagrillen för att hälsa på en kompis. Jag vet inte om det var fyllan, höstnatten eller det faktum att vi såg en livs levande Råttpojke (han heter Mikael och har rött hår) inne på grillen men vi bestämde oss iallfall för att ta oss en mosbricka. Oh! Den var så god! Att vi båda fick upp den efter fortsatt partajande förmörkade inte upplevelsen av Mos. Den natten förstod vi att man äter helt enkelt för lite Mos i sitt liv. Mos behöver en egen dag. Mos Dag. Det bestämdes att den 21 november skulle vigas till Mos. De följande tre åren hedrade vi mos endast genom att köpa oss en bricka på årsdagen av ovan nämnda fest. För fyra år sedan kände vi till vårt förtret att folket inte tog Mos Dag på allvar. Varför vi anordnade Mosfesten. Första året gick Mosfesten av stapeln hemma hos oss (vid tidpunkten bodde vi tillsammans, mycket praktiskt ur Mosfestplanerarsynpunkt).Det blev succé. Vi bjöd på flera sorters mos (vitlök, örter, ost, bl.a) och de oerhört populära Mosplättarna (klicka Mos på plåt, toppa med smakrik ost, grädda tills gyllenbruna). Folk blev så mätta och nöjda att de fick ta en Mospromenad runt kvarteret. Äntligen tog folk Mos på allvar! Vi kunde inte varit stoltare!Hur följande Mosfest firades kommer med all sannorlikhet återberättas i senare inlägg. Hur det gick förra året kan ni läsa här. Där kan man även läsa den officiella Moslåten. Melodi: typ Bjällerklang.Även år firas Mos Dag lite tidigare av praktiska skäl lite tidigare, den 18/11 bär det av! Oh! Jag längtar så. Förra året var jag gravid vilket innebar total nykterhet. Ej att rekomendera på Mosfest

Tidigare publicerad Gamla Bloggen

1 kommentar:

Anonym sa...

Glitterfesten? Alltså jag vet inget om häftigt festliv. Jag har varit ute i Gbg EN gång och det tillsammans med några fjortisklasskompisar jag hade som bara pratade om bröstlyft. Fast dom bjöd mig på många drinkar.

En dag ska jag också minsann gå på fest. En dag!